05dec

Doe je kind vandaag nog op muziekles

Is het goed om je kind op muziekles te ‘doen’? We vroegen het Artur Jaschke, lector muziektherapieën aan ArtEZ University of Arts in Enschede en neuromusicoloog aan de Vrije Universiteit Amsterdam. 

‘Ja!’, antwoordt Artur Jaschke. Hij volgde vier groepen jonge kinderen 2,5 jaar lang om het effect van muziekonderwijs op hun ontwikkeling in kaart te brengen. De eerste groep kreeg muziekles op school, de tweede op school en thuis, een derde groep kreeg les in beeldende kunst en een laatste groep kreeg geen extra creatief onderwijs.

Langzaam resultaat
‘Na een jaar maakten we ons flinke zorgen’, zegt Jaschke. ‘Er was zoveel geïnvesteerd in die lessen en we zagen geen resultaat. Maar daarna werden de verschillen zichtbaar en na afloop van die 2,5 jaar scoorden de kinderen die muziekles hadden gekregen, fors beter op alle testjes die we ze lieten doen.’

Blijkbaar vraagt het luisteren naar en maken van muziek zoveel van je brein, dat het een soort algemene breintraining is.

Muziekleerlingen doen het beter
De muziekleerlingen konden beter plannen, meer opslaan in hun werkgeheugen, zich beter beheersen, waren beter in taal en rekenen en scoorden zelfs beter op hun schooltoetsen. ‘We waren aangenaam verrast dat de effecten zo uitgesproken waren. Blijkbaar vraagt het luisteren naar en maken van muziek zoveel van je brein, dat het een soort algemene breintraining is. Je maakt betere verbindingen aan tussen verschillende hersengebieden en tussen individuele hersencellen en dat vertaalt zich in vooruitgang op die tests.’

De Quest Psychologie 04/2018 is uit! Lees artikelen op Blendle of koop het blad in de Questshop.

(Foto: Shutterstock / Tekst: Quest Psychologie)